سلامت

رازهای پشت ریزش مو

اگر راه‌هایی برای به تاخیر انداختن طاسی وجود داشت چه عالی بود. اگر می‌توانستید با تغییرات در شیوه‌ی زندگی، ریزش مو را به تعویق بیندازید، مطمئنا این یک امر بسیار جالب و مهم خواهد بود. هرچند تضمینی در این زمینه وجود ندارد، اما تحقیقات نشان می‌دهند که برخی از عوامل موجب ریزش مو مردان می‌توانند تا حدی کنترل شوند. اگر دوست دارید بیشتر درباره رازهای پشت ریزش مو بدانید، ادامه‌ی مقاله در مجله هوای تازه برای شما منتشر شده است.

[lwptoc]

دلیل ریزش مو در مردان و چگونگی مقابله با آن مسئله‌ای مهم و جذاب است. در سال ۲۰۱۳، یک مقاله منتشر شد که در آن عوامل مؤثر بر ریزش موی مردان مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیق، محققان از روشی جالب برای مطالعه عوامل ژنتیکی و رفتاری استفاده کردند. آنها ۹۲ دوقلوی مرد همسان را مورد بررسی قرار دادند و هر یک از آن دوقلوها به روش‌های مختلفی تحت آزمایش قرار گرفتند:

  1. سطوح تستوسترون در بزاق آنها اندازه گیری شد.
  2. عکس‌های دیجیتالی از موهای آنها گرفته شد.
  3. اندازه گیری‌های دقیق از جلو، دو طرف و بالای خط رویش موها انجام شد.
  4. کم پشت شدن مو در هر قسمت از سر توسط متخصص بررسی شد.
  5. پرسشنامه‌ای در مورد رفتارهای آنها در طول زندگی تکمیل گردید.

سپس، ریزش موی هر مرد با رفتارهایش در طول زندگی مقایسه شد و تحلیل انجام گرفت. این تحقیق به نتایج جالبی منجر شد و پنج عامل کلیدی که بر ریزش موی مردها تأثیر دارند به شرح زیر است:

  • مشخصات ژنتیکی
  • سطوح تستوسترون
  • رژیم غذایی
  • تنش و استرس
  • فعالیت‌های رفتاری در طول زندگی

بنابراین، اگر به جلوگیری از ریزش مو علاقه دارید، می‌توانید با توجه به این عوامل و تغییرات در شیوه‌ی زندگی خود، تلاش کنید تا به تعویق انداختن طاسی خود کمک کنید.

۱ – اثر سیگار بر ریزش مو: مردانی که به سیگار اعتیاد داشتند، نسبت به دیگران، ریزش مو بیشتری در منطقه‌های جلو و بالای سر خود تجربه کردند. تحقیقات نشان داده‌اند که سیگار باعث محدود شدن جریان خون به فولیکول‌های مو می‌شود و این ممکن است به فراهم‌آوردن شرایطی برای ریزش موی بیشتر شود.

۲ – رژیم غذایی و تأثیر کافئین و الکل: مصرف بیش از حد کافئین ممکن است با افزایش ریزش مو در مناطق جلو و بالای سر مرتبط باشد. همچنین، مردانی که مقدار زیادی الکل مصرف می‌کنند، ممکن است در دو طرف و بالای سرشان ریزش موی بیشتری داشته باشند.

۳ – تعداد فرزندان و ریزش مو: جالب است بدانید که مردانی که تعداد بیشتری فرزند دارند، ممکن است در منطقه جلوی سر کمتری مو داشته باشند. این ممکن است به دلیل افزایش استرس مرتبط با تربیت فرزندان باشد.

۴ – تأثیر سن بر ریزش مو: همانطور که قابل پیش‌بینی است، با بالاتر شدن سن مردان، احتمال ریزش مو بیشتر می‌شود. این موضوع برای هر بخش از سر صادق است.

۵ – ژنتیک و ریزش مو: ژنتیک نقش مهمی در ریزش مو در مناطق جلو و بالای سر دارد. اگر ژنتیک شما ریزش مو را تحت تأثیر قرار داده باشد، احتمالاً به موارد بیشتری از دست دادن موهای خود روبرو خواهید بود.

به این ترتیب، برای جلوگیری یا کاهش ریزش مو، ممکن است نیاز باشد که به عوامل متعددی از جمله سیگار، رژیم غذایی، تعداد فرزندان، سن، و ژنتیک توجه ویژه‌تری داشته باشید.

بهتر است جهت اطلاعات بیشتر در مورد پوست و مو به پزشک متخصص مراجعه نمایید./

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا